Hvad er hot yoga?

Hot yoga er ikke Bikram yoga

Hot yoga er en fælles betegnelse for yoga, der bliver udført i et opvarmet lokale og er altså ikke det samme som bikram yoga der er en bestemt yogaform. Ofte ligger temperaturen til hot yoga på omkring 37-39 grader som er kroppens temperatur hvor Bikram ligger på 42 grader som svare til et akut lægebesøg i temperatur 😉

Kroppen bliver opvarmet, så du kan gå dybere i yogastillingerne, og du vil hurtigere end på normale klasser øge din smidighed. Vi kalder disse klasser for smutvejen, fordi du ikke skal bruge den første halve time på at bliver varm, det klare lokalet og de infrarøde stråler for dig. Klassen er ofte udfordrende og kickstarter detox- processer, fordi varmen får dig til at svede. Hot yoga gør det ofte lettere at komme gennem vinteren.

Vi tilbyder dig:

  • Garam hot yoga – en styrkende serie som er end samme fra gang til gang. Du vil derfor kunne mærke dine fremskridt. Der kan dog være enkelte variationer fra lærer til lærer.
  • Hatha hot yoga – læs beskrivelsen af hatha yoga

Hvad er hot yoga godt for?

Når der er skruet op for varmen, bliver der også skruet op for intensiteten, fordi det alt andet lige er hårdere at være aktiv i varme. Så er du ude efter en intens yogatime, hvor du samtidig kan udnytte varmen til at komme dybere ind i stillingerne og få renset ud, er hot yoga noget for dig.

Er du i tvivl om varmen er noget for dig, så prøv vores lune timer, hvor rummet kun er varmet op til 30 grader. Er du typen som elsker sommer og sol, så spring direkte ud i vores hot klasser, hvor vi skruer op til 37-39 grader. Det svarer til din egen kropstemperatur, og betyder at kroppen genkender varmen, og hurtigt tilpasser sig.

Hos GaramYoga bruger vi infrarød varme (læs mere her). Infrarød varme virker ikke så trykkende som andre varme former, og derfor vil varmen heller ikke virke så overvældende for dig. Infrarød varmer kroppen op indefra – vi i GaramYoga joker med, at hot yoga er en smutvej til øget fleksibilitet, det er ikke helt forkert. Kroppen bliver hurtigere varm end i en almindelig time, og derved kommer man hurtigere ind i dybere stræk.

 Fordele ved hot yoga:

  • Fedtforbrænder og øger dit stofskifte
  • Øger fleksibilitet, styrke og udholdenhed
  • Reducerer stress, depression og angst
  • Afgifter kroppen
  • Øger energiniveau
  • Bedre balance og koordination
  • Bedre kropsholdning
  • Styrker immunforsvaret
  • Forbedrer blodcirkulationen
  • Forebygger hjerte-kar-sygdomme
  • Forhindrer og reducerer flere kroniske lidelser

Mærk din krop og dermed dine grænser:

Du skal mærke din krop, når du laver yoga, det skal ikke og må ikke gøre ondt. Hvis du ikke kan mærke et stræk med det samme eller er usikker på hvor du skal kunne mærke det, så spørg endelig. Det kan være en lille detalje, som f.eks. hoften skal lidt mere tilbage, før du mærker stækket. Vi er alle forskellige, nogle steder kan vi være stive, andre hypermobile, så det at lande nede i kroppen og mærke den, kan tage lidt tid….

Så find dine grænser, hvor du ikke overstrækker, men mærker at du arbejder med din krop. Lad derfor være med at gå til din maksgrænse med det samme. Vær nænsom.

Tilbage til hold info